N.B.R.O.

"Nordic Bigfoot Researchers Organisation" är den nordiska motsatsen till det amerikanska B.F.R.O. och platsen där du kan läsa om Skandinaviens egen Bigfoot!

Fanskapet

Kategori: Allmänt

Den 23 November 2011 mellan kl. 14.00-15.00, i en skog utanför Katrineholm (Sverige) så togs ett foto på en varelse som numera är mest känd som "Fanskapet". Observationen publicerades av vittnet (dock inget direkt ögonvittne) först på websidan "fragbite" [1]. Observationen spreds vidare genom forumet "flashback" [2][3]. En liten notis är att en användare på fragbite påstod sig ha tipsat Aftonbladet om bilden.


Original-citat av vittnets post på fragbite:

Vad F*N är det här? Skogsvarelse bild
Hej,
var ute och gick längs med elljusspåret här i skogen med mp3-lurarna i, när jag känner en närvaro. Rycker ur lurarna, och hör ett prassel ihop med vibrationer i marken, som en älgtjur som går.
Går väl cirka 100 meter när det känns som om det här förflyttas bredvid mig, samtidigt som jag drar fram telefonen. Precis när det kommer en öppning springer två rådjur förbi, och när jag tar kort fastnar istället det här fanskapet på bilden:
BILD
http://tidsresenaren.creftan.c om/DSC_0023.jpg
Sitter och är helskakis nu, var tvungen att skriva av mig.
Vad i helvete, liksom. Någon pajas i kostym? :|
Funderar på att tipsa Aftonbladet 71000...
edit: Bilden är tagen i skogen utanför Katrineholm, öster vid elljusspåret (inte forssjöspåret utan det som är på andra sidan riksväg 52)

 

Nedanför är de enda två bilder som publicerats av vittnet angående Fanskapet (som syns i mitten av första bilden, då den andra bilden antagligen indikerar något som rörde sig):

 

Följande är ett citat från fragbite och den enda konversationen mellan grundaren av NBRO och vittnet av Fanskapet:

Hej,

>Skulle du kunna säga vilket exakt datum och tid som du såg djuret?

Datum är en dag innan tråden, 2011-11-23. Tiden är väl mellan 14-15. Det är på den mörka tiden på året, men det skymde inte, så det kan inte vara särskilt sent. Bilden ter sig nog mörk för att det är mulet & har precis regnat.

>Vad tänkte du och hur kände du dig när du såg djuret? Såg du djuret när du tagit fotot eller efteråt, eller såg du djuret först när du fick fram bilderna?

Jag går längs elljusspår & stigar där ofta runt helger när jag är hemma från staden jag studerar i. Det dyker väl upp rådjur på nära håll varje gång med få undantag. Ofta är det samma grupp rådjur, tre mindre. När det sedan rör sig något längs med buskaget är jag beredd på dessa, och gör mig redo med kameran när en öppning i terrängen kommer. Det är där och då bilden är tagen. Jag uppfattade inte annat än något stort och mörkt, och med samma färg som en älg, men tyckte ändå att det såg jävligt skumt ut.

Då första tankarna är älgtjur eller vildssvin går jag inte efter, utan halkar ett par steg åt vänster i bild. Från den nya positionen har de två granarna (som den är påväg in bakom) "flyttats" höger i synfältet, så jag ser inte när följet springer vidare in på andra sidan (men hör). Det hörs ett snabbt prassel och det känns några "thump, thump" (antagligen med ett "klafs klafs", men detta känns i marken och hörs inte) med mer substans i. Bestämd att det var en älg tittar jag bara till lite snabbt igen, och går samma väg tillbaka som jag kom. Någon oro kände jag inte alls här; jag har med några meters mariginal nästan sprungit och skidat in i älgar vid flera tillfälen. Det var först när jag tittade på bilden som det gick kalla kårar längs med ryggen. Är det en bakdel ser det ju ut som en björn med mankhöjd som en förvuxen älg.


>Vad tog du kort med för slags kamera? Och var du bara ute och vandrade i skogen eller gjorde du något annat också?
Min dåvarande telefon, Nokia 6600i Slide. Nej, jag var bara ute och gick.

> Såg du något sådant senare eller tidigare i ditt liv? Känner du till berättelser om sådana här djur i området eller känner du till någon som kan ha sett eller berättat om något liknande?
Nej, aldrig. Och då är jag uppvuxen precis vid skogsgränsen och var väl i skogen stora delar av tiden när man var hemma från skolan, ända tills det mörknade.


>Jag borde också fråga om jag kan få din tillåtelse att använda bilden på min hemsida i informerande och lärande syfte? Ursäkta att jag ställer så många frågor, och tack på förhand!
Det går utmärkt att användas till vad som. Jag vill dock inte associeras med den. Postar mest trams (kontroversiellt och inte helt PK sådant) med det där kontot, men jag vill dels inte ha namn associerat med kontot, eller namn associerat med fotot heller. Är rätt noga med vad som visas om en ev. ny arbetsgivare googlar en. :>

> -------------------------
> Meddelandet skickades 2012-05-01 23:31 av TurokSwe
> -------------------------
> Hej, jag är en kryptozoolog från Dalarna och jag tycker det var en riktigt intressant bild du tog på det där Trollet vid Katrineholm. Skulle du kunna säga vilket exakt datum och tid som du såg djuret? Vad tänkte du och hur kände du dig när du såg djuret? Såg du djuret när du tagit fotot eller efteråt, eller såg du djuret först när du fick fram bilderna? Vad tog du kort med för slags kamera? Och var du bara ute och vandrade i skogen eller gjorde du något annat också? Såg du något sådant senare eller tidigare i ditt liv? Känner du till berättelser om sådana här djur i området eller känner du till någon som kan ha sett eller berättat om något liknande? Jag borde också fråga om jag kan få din tillåtelse att använda bilden på min hemsida i informerande och lärande syfte? Ursäkta att jag ställer så många frågor, och tack på förhand!

 

Kartor över Katrineholms-området:

 

Länkar och källor:
1. http://www.fragbite.se/?threadID=1063894
2. https://www.flashback.org/p34224119
3. https://www.flashback.org/t1235354p155
4. http://tidsresenaren.creftan.com/DSC_0023.jpg
5. http://imageshack.us/photo/my-images/10/dsc0023zk.jpg/
6. http://imageshack.us/photo/my-images/812/dsc0024ih.jpg/

Kommentarer

  • Love säger:

    JAG HAR SETT EN SÅN DÄR!!!!!
    Det var i oktober 2015 när jag tog en selfie vid örebro resecentrum som jag såg den. 5 dagar senare kollade jag på selfien igen upptäckte jag en skugga/siluett av en typ halvmeter hög björnapa. Jag blev skiträdd och när jag också såg att min mamma bara var några 5-6 meter ifrån varelsen. Jag döpte den till Ursa-Caput, latin och betyder björnhuvud. Jag visade bilden för min lillebror och han sa att den var falsk. Men på bilden ser man faktiskt ansikte och allt. För att se bilden, mejla till [email protected]

    2015-11-01 | 09:29:25

Kommentera inlägget här: